Cliëntacceptatie

Blog

Iets wat vooraf goed geregeld moet zijn, om achteraf gezeur te voorkomen.

Of u nu bij een groot accountantskantoor werkt of eigenaar bent van een administratiekantoor, u wilt weten met wie u zaken gaat doen. Of beter gezegd: ‘moet weten’ op basis van artikel 1a van de Wwft. Hierin worden accountantskantoren en administratiekantoren genoemd als instelling welke vallen onder deze wetgeving.

Het doel van de Wwft is het voorkomen dan wel bestrijden van het witwassen van geld en financieren van terrorisme, om de integriteit van de markten te waarborgen. U zult dus een cliëntacceptatie uitvoeren om te beoordelen welk risico u aangaat met de nieuwe cliënt. Op basis van onder andere het type cliënt, branche, product of dienst en/of locatie kan het risico voor witwassen of financieren van terrorisme worden afgestemd en worden bepaald in welke risicoclassificatie het cliëntonderzoek valt.

Cliëntonderzoek

Op basis van een ingeschat risicoclassificatie zult u een vereenvoudigd, standaard of een verscherpt cliëntonderzoek uitvoeren. Hoe maakt u deze inschatting en hoe legt u dit vast? Doet u dat dan in Word of Excel? En wie beheert de gestelde vragen van deze documenten? Of voert u de werkzaamheden uit in het opdrachtdossier van bijvoorbeeld CaseWare of Unit4? Vreemd eigenlijk… het is nog geen klant maar u heeft wel al een opdrachtdossier. En voert de fiscalist een cliëntonderzoek ook uit in een opdrachtdossier terwijl het opdrachtdossier toeziet op het samenstelproces. Nee hoogst waarschijnlijk niet, de fiscalist heeft veelal geen licentie en zal het (hopelijk) op een andere wijze uitvoeren. Als u zich herkent in deze situatie dan is het gevolg dat u waarschijnlijk ook geen inzicht en overzicht heeft in de status en voortgang van acceptaties.

Dapas helpt hierbij

Integriteitsonderzoek

Elke dag komt u bij de uitvoering van uw werkzaamheden in aanraking met integriteit. Dit neemt u uiteraard ook mee in uw overweging of u de cliënt zult accepteren. Is de toekomstige cliënt in opspraak geweest of wisselt deze veelvuldig van adviseur? Met andere woorden, welke dienst u ook zult gaan uitvoeren voor de cliënt, u zult altijd eerlijk en oprecht zaken doen en verwacht dat ook van uw cliënt en uiteraard ook van uw eigen medewerkers in relatie met deze cliënt. Heeft u inzicht in het integriteitsrisico van uw cliënten?

Spijt?

U en uw medewerkers voeren clientacceptaties uit en leggen dit vast zoals u nu gewend bent, maar mogelijk dat u na het lezen van bovenstaande er anders tegenaan kijkt. Nu we meer thuis zijn gaan werken is het behouden van het overzicht en inzicht essentieel.

Checkt u regelmatig of hetgeen is ingevuld nog actueel is? En belangrijker nog: indien u de cliëntacceptatie continueert, houdt u dan rekening met aanpassingen in wet- en regelgeving? Als u op één van deze vragen uw twijfels heeft of dit intern goed is gewaarborgd dan is de kans aanwezig dat u achteraf toch liever die ene cliënt niet had bediend. Want als het aan de voorkant niet afgevangen wordt, dan krijgt u hier later mogelijk spijt van. Denk dan nog even aan dit artikel. Misschien waren het veel vragen, maar het zet u wel aan het denken. Iets dat onze software ook doet, maar waar u het acceptatieproces goed in kan vastleggen. En onze content is altijd up to date. Indien u meer wilt weten wat de Dapas Compliance Manager voor u kan betekenen, dan kunt u contact met ons opnemen. Daar krijgt u zeker geen spijt van.

Contact opnemen