
Compliance moeilijk?
Hoera een nieuwe cliënt dient zich aan.
Maar voor u aan de slag kunt gaan voor deze cliënt dient u eerst even vast te stellen of deze cliënt echt klant kan worden. Uiteraard voert u de vertrouwde cliëntacceptatie hiervoor uit. Dat heeft u inmiddels al zo vaak gedaan dat het kinderspel is geworden. Compliance is wat dat betreft niet moeilijk.
Maar zijn uw formulieren up to date met de huidige wet- en regelgeving? Stelt uw formulier de juiste vragen? Ongetwijfeld, alle vragen worden getoond en u vult alleen die vragen in die van toepassing zijn. Maakt u daarin de juiste keuze?
Zodra het formulier is ingevuld, is de cliënt daarmee dan geaccepteerd? Zet uw collega of de compliance manager zijn of haar krabbel ook op het document?
Uiteraard voert u ook de opdrachtacceptatie uit. Wellicht is deze verweven in het cliëntacceptatieformulier. Handig, bij acceptatie van de cliënt is ook de opdracht gelijk geaccepteerd. Maar hoe gaat u hier mee om als de cliënt aanvullende dienstverlening wenst? Valt deze opdracht binnen de reeds geaccepteerde cliëntacceptatie dan wel uw opdrachtacceptatie? Hoe legt u dit vast in uw systeem? Mogelijk treedt er samenloop van dienstverlening op. Staat u daar voldoende bij stil? En stelt u daarbij de juiste vragen?
U zult het ongetwijfeld allemaal op orde hebben. Compliance is niet moeilijk, als de juiste vragen maar worden gesteld. Wat compliance wel moeilijk kan maken is het proces en de periodieke wijzigingen in wet- en regelgeving. Er wordt van u verwacht dat u deze implementeert in uw acceptatie en continuatieproces zodat u na de acceptatie ook uw cliënten goed blijft monitoren. Wij van Dapas Software kunnen u hierbij ondersteunen met onze software zodat u alleen nog maar onze slimme vragenlijst hoeft in te vullen. Altijd up to date, en altijd de juiste vragen. Compliance is niet moeilijk.