
Nieuwsbrief april 2021
Ontwikkelingen
UBO-register
Eind maart hebben we het eerste UBO-uittreksel digitaal opgevraagd bij de Kamer van Koophandel. De data die we hebben ontvangen moeten we omzetten naar bruikbare informatie binnen de applicatie, zodat het mogelijk wordt om een vergelijking te maken met de door u zelf vastgelegde informatie over UBO’s en de verkregen informatie vanuit het UBO-register. Bij discrepantie zal er terugmelding aan het UBO-register moeten plaatsvinden. De ontwikkeling van deze functionaliteit verloopt volgens schema. Verwachting is dat het begin mei beschikbaar komt in de applicatie.
Integratie AuditCase
Eind 2020 werd deze integratie al aangekondigd en is inmiddels afgerond en operationeel. Deze standaard koppeling zorgt er voor dat relaties die in AuditCase worden aangemaakt of gewijzigd, in de Dapas Compliance Manager (DCM) worden bijgewerkt. Met de koppeling tussen uw CRM pakket en de DCM heeft u een volledig beeld of voor alle klanten een actieve cliëntacceptatie aanwezig is. Daarnaast weet u vervolgens van uw gehele portefeuille wat de ingeschatte risico’s zijn. Deze koppeling wordt via de LemonForce Hub aangeboden. Gebruikt u AuditCase en wilt u ook deze laten koppelen met de DCM? Neem dan gerust contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.
Testimonial
RONALD JIMMINK: “DCM ZORGT VOOR GRIP OP ONS WWFT-PROCES”
Koeleman accountants & belastingadviseurs B.V. (“Koeleman”), een kantoor met meerdere vestigingen in het westen des lands, behoort tot de categorie ‘gebruikers van het eerste uur’ van de Dapas Compliance Manager (DCM). Ronald Jimmink, niet alleen hoofd IT, maar ook privacy officer en beheerder van het kwaliteitshandboek van het kantoor, legt uit waarom twee jaar geleden gekozen werd voor de DCM: “Met de DCM ben je in control; je hebt inzicht in de status en voortgang van je Wwft-proces.”
Uitgelicht Webinar
RISICOBEHEERSING BINNEN DE MKB ACCOUNTANTSPRAKTIJK (18-5-2021)
Integriteitsrisicoanalyse wordt steeds belangrijker binnen de mkb-accountantspraktijk. Niet alleen vanuit de Wwft maar bijvoorbeeld ook vanuit de Nadere voorschriften kwaliteitssystemen. Heeft uw accountantskantoor daarnaast ook een Wta-vergunning? In dat geval spelen de Wta en het Bta hierbij ook een belangrijke rol. Het uitvoeren van een dergelijke risicoanalyse op kantoorniveau is slechts een eerste stap. De vervolgstappen zijn onder andere de bepaling hoe u de risico’s binnen uw kantoor kunt beheersen, de gekozen beheersingsmaatregelen adequaat toepassen en periodiek de effectiviteit van deze maatregelen evalueren. Misschien maakt u hiervoor wel gebruik van de SIRA-methode of wilt u hier gebruik van gaan maken. Ook het vastleggen van onderkende risico’s op cliëntniveau is van cruciaal belang. Daarnaast zijn er nog de onvoorziene situaties die mogelijke risico’s met zich meebrengen. Hoe blijft u in control, zorgt u voor een praktische workflow binnen uw kantoor en bovenal; hoe draagt u zorg voor een goede dossiervorming?
Met de Novak Dapas Compliance Manager geeft u concreet invulling aan zowel de workflow als de vastlegging met betrekking tot de cliëntacceptatie, de continuatie van de relatie met de cliënt, opdrachtaanvaarding en opdrachtcontinuatie inclusief de risicoanalyse op cliëntniveau. Vindt u het belangrijk dat in bepaalde situaties een aangewezen persoon binnen het kantoor geïnformeerd wordt over bepaalde risico’s, deze (in voorkomende gevallen) eerst akkoord geeft op de cliëntacceptatie, de continatie van de relatie met een cliënt of op een opdrachtaanvaarding/continuatie? Ook dit regelt u eenvoudig met de Novak Dapas Compliance Manager. De Novak variant van de Dapas Compliance Manager sluit naadloos aan op het Novak Kwaliteitssysteem en is daarmee ideaal voor gebruikers van dit kwaliteitssysteem. Zo is er bijvoorbeeld een aansluiting met de risicomatrix integriteit zoals hierin is opgenomen voor vastlegging van de integriteitsrisico’s. Ook is er een aansluiting met de content voor de cliëntacceptatie, de continuatie van de relatie met de cliënt en de opdrachtaanvaarding/continuatie. Nieuwsgierig geworden?
Meld u dan nu aan voor het webinar van dinsdag 18 mei aanstaande dat van 10:00 uur tot 11:00 uur zal worden verzorgd door Marcel Kurvers (als projectmanager van het Novak Kwaliteitssysteem) en Eric Tweebeeke (als ontwikkelaar van de Dapas Compliance Manager).
Agenda
Klik op onderstaande button voor de mogelijkheden om een webinar te volgen waarin de Dapas Compliance Manager wordt getoond in ongeveer 30 minuten. Daarna is er voldoende ruimte om uw vragen te beantwoorden.
Kom ook bij ons langs op de Accountancy Expo