Corbeel accountants en adviseurs over de DCM

Testimonial

Monique van Amstel: “Wij werken met Novak-content in de DCM”

 

Corbeel accountants en adviseurs in Harmelen is een klein mkb-kantoor met zeven medewerkers, dat wordt geleid door naamgever John Corbeel. Samen met zes vrouwelijke collega’s bedient hij een tamelijk gevarieerde klantengroep. Vlak voor de zomer van 2020 schafte het kantoor de Dapas Compliance Manager (DCM) aan. “Omdat we aangesloten zijn bij Novak, was het voor ons ook logisch om direct te opteren voor de DCM-versie met Novak-content”, aldus Monique van Amstel, accountant bij het kantoor.

Hoe is Corbeel accountants en adviseurs bij Dapas terechtgekomen? Monique van Amstel: “Dat is op een vrij natuurlijke wijze verlopen. Ik was namelijk al met Tom Wanzing van Dapas geconnect via LinkedIn toen hij nog bij PinkWeb werkte; daar was hij onze accountmanager. Toen hij overstapte naar Dapas, ben ik hem altijd online blijven volgen. In 2020 zijn we ons gaan oriënteren op mogelijke partijen die ons zouden kunnen ondersteunen met ‘het Wwft-complianceverhaal’. Bij de partij die we daar toen voor op het oog hadden, verliep de ontwikkeling minder snel dan gewenst. Op nagenoeg hetzelfde moment vernam ik dat Dapas hier ook mee bezig was en ik moet zeggen: dat prikkelde mijn nieuwsgierigheid. Ik volgde daarna een webinar van hen, waarbij ik zag dat hun applicatie al verder doorontwikkeld was en ook meer aansloot bij ons kantoor. Zodoende!”

‘Het wijst wel voor zich’

Corbeel accountants en adviseurs startte nog voor de zomer van 2020 met de DCM. Een kleine terugblik op de wijze waarop de implementatie van de applicatie verlopen is. “Daar kan ik vrij kort over zijn. Wij vinden het heel gebruiksvriendelijk; het wijst allemaal redelijk voor zich. Er zitten ook wat ‘helpdingetjes’ bij, zoals korte filmpjes waarin ze laten zien hoe je dingen kunt doen. Maar in eerste instantie hebben we gewoon hun webinar gevolgd, waarin ze je laten zien hoe het werkt. Op dat moment was het voor ons al evident dat we er zo mee aan de slag konden. En als je tijdens het werken met de applicatie toch een vraag of probleem hebt, neem je gewoon contact op met de helpdesk.”

Online check van bedrijven

“Wat ik prettig vind aan het contact met Dapas, zijn de korte lijnen en het feit dat ze je vragen snel beantwoorden. Ze luisteren oprecht naar je, als je suggesties hebt voor hoe dingen anders zouden kunnen. Concreet voorbeeld: wij hebben de suggestie gedaan om een online check van bedrijven in te bouwen, die nagaat of je klanten negatief in het nieuws gekomen zijn. Dat levert relevante informatie op in het kader van de Wwft; het zegt namelijk iets over het integriteitsrisico inzake de cliënten voor wie je werkt of wilt gaan werken. Wanneer je als kantoor zelf op zoek moet naar die informatie, kost dat je extra tijd. Dapas gaat die functionaliteit nu inbouwen, zodat dit automatisch gebeurt. Dat zien wij als toegevoegde waarde. En uiteraard snap ik dat het voor hen onmogelijk is om aan elke wens gehoor te geven. Dat kan ook niet. Maar komen er meerdere vragen uit de markt over (aanpassing van) een (nieuwe) functionaliteit, dan zullen ze dat heus wel oppakken.”

Nieuwe koppeling met CRM

Medio april is ook de koppeling met het CRM-pakket (AuditCase) gerealiseerd, waar Corbeel accountants en adviseurs mee werkt. “Dapas heeft hiervoor een externe partij ingeschakeld, die al meer koppelingen heeft gebouwd tussen CRM-pakketten en de DCM. Wij zijn echter wel het eerste kantoor dat deze specifieke koppeling met AuditCase nodig heeft, dus dat verlangde logischerwijs wat extra overleg. Het belangrijkste voordeel dat de koppeling ons oplevert, is dat je niet alles nog een keer extra in Dapas hoeft in te voeren voor al je klanten. Alle basisgegevens van je klanten worden er gelijk in gezet, waardoor je irritant overtypwerk voorkomt, inclusief de kans op fouten.”

Consequenties overzien

Of Corbeel accountants en adviseurs nog zonder de DCM zou kunnen? “Nee, echt niet!”, grinnikt Monique. “Ik moet er niet aan denken dat we weer terug zouden moeten naar hoe het was; ik ben blij dat we het hebben. Voorheen deden we ons hele ‘Wwft-complianceverhaal’ namelijk gewoon in Word. En dat werkt wel als er niets anders is, maar als het op een makkelijkere manier kan, dan toch graag! Door de DCM maken we ons geen zorgen meer over compliance. Binnen ons kantoor werken er nu drie personen met de applicatie. We kunnen makkelijk overleggen met elkaar en we overzien alle drie ook echt de consequenties van de wijze waarop je de vragen in de DCM invult. Ik zou me kunnen voorstellen dat het bij een groter kantoor wellicht wat meer inspanning vergt om dat besef en begrip bij alle medewerkers echt goed tussen de oren te krijgen.”

Annemarie Oord, tekstpartner voor de accountancybranche en duurzame bedrijven.

 

Meer weten...